W kategorii „najlepsza książka” nominowane zostały monografie:
Justyna Czaja, Ekranowe życie mitu : powstanie warszawskie w polskim filmie fabularnym.
Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2018.
Andrzej Gwóźdź, Zaklinanie rzeczywistości : filmy niemieckie i ich historie 1933-1949.
Wrocław : Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. Willy’ego Brandta : Oficyna Wydawnicza ATUT, 2018.
Sylwia Kołos, Film biograficzny – gatunek progresywny : geneza, genologia, strategie narracyjne.
Toruń : Oficyna Wydawnicza Kucharski, cop. 2018.
Jacek Ostaszewski, Historia narracji filmowej.
Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, cop. 2018.
Piotr Śmiałowski, Niewidzialne filmy, uparci debiutanci.
Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, cop. 2018.
Patrycja Włodek, Kres niewinności. Obraz i upamiętnienie ery Eisenhowera w amerykańskich filmach i serialach – pomiędzy reprezentacją, nostalgią a krytycznym retro.
Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2018.
W kategorii „najlepszy debiut” nominowane zostały książki:
Michał Dondzik, Krzysztof Jajko, Emil Sowiński, Elementarz Wytwórni Filmów Oświatowych.
Łódź : Wytwórnia Filmów Oświatowych, 2018.
Agnieszka Kiejziewicz, Japoński cyberpunk : od awangardowych transgresji do kina popularnego.
Bydgoszcz : Kirin, 2018.
Barbara Szczekała, Mind-game films : gry z narracją i widzem.
Łódź : Narodowe Centrum Kultury Filmowej, 2018.
Wszystkim nominowanym serdecznie gratulujemy!
Nagroda zostanie wręczona we wrześniu podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
W związku z wątpliwościami dotyczącymi autorstwa fragmentów książki Żebrowski. Hipnotyzer Jakuba Sochy, jury przyznające Nagrodę Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami za najlepszą książkę roku 2018 postanowiło wycofać tę publikację z listy nominowanych w kategorii „Debiut Roku” .