WIDZIALNOŚĆ WYZWOLONA
red. Andrzej Gwóźdź, współpraca red. Natalia Gruenpeter, seria Biblioteka Kwartalnika Filmowego, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2018, ISBN: 978-83-65630-60-5.
Wydanie elektroniczne do pobrania w otwartym dostępie pod adresem:
http://www.ispan.pl/pl/wydawnictwa/ksiazki/andrzej-gwozdz-natalia-gruenpeter-redakcja
Praca zbiorowa pod redakcją Andrzeja Gwoździa, przy współpracy redakcyjnej Natalii Gruenpeter, opublikowana w ramach serii wydawniczej Biblioteka Kwartalnika Filmowego przygotowywanej przez Zakład Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej Instytutu Sztuki PAN. Tom Widzialność wyzwolona jest pokłosiem II Zjazdu Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami, który odbył się w grudniu 2016 roku w Krakowie. Antologia gromadzi piętnaście artykułów naukowych (przygotowanych na podstawie wystąpień konferencyjnych ogłoszonych w ramach panelu „Widzialność wyzwolona” na tymże zjeździe), które poruszają takie zagadnienia z zakresu filmoznawstwa i medioznawstwa, jak m.in.: filozofia obrazu technicznego, apofatyczna techno-ontologia, dokument generatywny, wideomapowanie architektury, trailer filmowy, media mobilne, kino biologiczne i postludzkie, cybersztuka i wirtualna rzeczywistość. Publikacja ukazuje się w wersji elektronicznej, w otwartym dostępie.
Spis treści
Andrzej Gwóźdź, Wprowadzenie
CZĘŚĆ I. OKO MYŚLĄCE
Jan P. Hudzik, Widzialność i wyzwolenie: wymarzony dyskurs o mediach
Przemysław Wiatr, Viléma Flussera filozofia obrazu technicznego
Janusz Bohdziewicz, Przeświecenie – o wizjach elektralnych i dalej (pilot)
Joanna Sarbiewska, Kwantowe „oko w ogniu”. W stronę apofatycznej techno-ontologii
CZĘŚĆ II. CZEGO CHCĄ OBRAZY TECHNICZNE?
Marcin Składanek, Generatywny dokument – „Clouds” Jamesa George’a oraz Jonathana Minarda
Andrzej Gwóźdź, Designowanie kina w przestrzeniach miasta: wideomapowanie architektury
Matylda Szewczyk, Niebezpieczeństwa wyzwolonych spojrzeń. Obrazy macierzyństwa „Urodzonej w Berlinie” Joanny Rajkowskiej
Ewa Wójtowicz, Rozszerzenie – kondensacja – implozja. Zwiastun (trailer) filmowy jako nowy metajęzyk sztuk (audio)wizualnych
CZĘŚĆ III. DOKĄD ZMIERZAJĄ OBRAZY TECHNICZNE?
Blanka Brzozowska, Pośród (fikcyjnych?) obcych. Mobilne media w relacyjnej przestrzeni miasta
Anna Nacher, Paradoksalne obrazy Błękitnej Planety. Od „Blue Marble” do DSCOVR:EPIC
Anna Maj, O możliwości kina biologicznego i post-ludzkiego. Między etologią, „assistive technologies” i cybersztuką
Michał Derda-Nowakowski, Ekonomia uwagi w ekosystemie mediów
CZĘŚĆ IV. WIRTUALNE (I NIE TYLKO) PRZYJEMNOŚCI
Adam Andrysek, Kino w wirtualnej rzeczywistości, wirtualna rzeczywistość w kinie. Manifestacja kinostalgii czy mediofilii?
Piotr Celiński, Dotyk i dotykalność: ekranów, obrazów i widzów
Janusz Musiał, Archeologia nowych mediów (wystawa intermedialna)
Streszczenia
Abstracts
Noty o autorach i redaktorach
Notes on authors and editors