W dniach 1 lutego – 1 marca 2017 roku przyjmowane były zgłoszenia mailowe od członków PTBFM do nagrody w kategoriach Najlepsza Książka i Debiut Roku zgodnie z zamieszczonym regulaminem.
Największą liczbę zgłoszeń, a tym samym nominacje do nagrody na Najlepszą Książkę otrzymały (w układzie alfabetycznym według autora książki):
Sebastian Jakub Konefał, Kino Islandii. Tradycja i ponowoczesność, Gdańsk: Wydawnictwo w Podwórku.
Anna Nacher, Media lokacyjne. Ukryte życie obrazów, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego.
Małgorzata Radkiewicz, Modernistki o kinie. Kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918-1939, Kraków: Korporacja Ha!art.
Urszula Tes, Człowiek, zbiorowość, pamięć w filmach dokumentalnych Ireny Kamieńskiej, Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM.
Piotr Witek, Andrzej Wajda jako historyk : metodologiczne studium z historii wizualnej, Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Piotr Zawojski, Technokultura i jej manifestacje artystyczne. Medialny świat hybryd i hybrydyzacji, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2016.
Z powodu równej liczby głosów decyzją Jury nominacja przysługuje w tym roku 6 książkom.
Największą liczbę zgłoszeń w kategorii Debiut Roku, a tym samym nominacje otrzymały (w układzie alfabetycznym według autora książki):
Małgorzata Kozubek, Filmoterapia, Gdańsk: słowo/obraz/terytoria.
Bożena Kudrycka, Ukryte spojrzenia w filmach Bernarda Bertolucciego, Gdańsk : Fundacja Terytoria Książki.
Tomasz Łysak, Od kroniki do filmu posttraumatycznego. Filmy dokumentalne o Zagładzie, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.
O wyborze Najlepszej Książki i Debiutu Roku spośród nominowanych monografii zdecyduje Jury w składzie: Mirosław Filiciak, Andrzej Gwóźdź (przewodniczący), Katarzyna Mąka-Malatyńska, Grażyna Stachówna, Adam Wyżyński (sekretarz).
Werdykt Jury zostaje ogłoszony do 30 kwietnia.